Valrörelsens mest osannolika kamplåt


Serietecknaren David Nessle gör på sin blogg en genomgång av de politiska kampanjlåtar som med dödsförakt används av både partier och enskilda kandidater. Hans sammanfattande omdöme ”Överhuvudtaget verkar det här med ideologisk konst vara en smula vanskligt” får väl betraktas som ett av valrörelsens främsta understatements. Eller för att citera Nessle själv:

Det är liksom svårt att uppleva något skirt och skimrande i rader som:

Vi är en arbetslinje!
Mot ett vänsterexperiment
med kommunister i regeringen!
Mona, hur kunde det gå så långt?

Jag kom alldeles osökt att tänka på detta när jag fick ögonen på valspurtens mest osannolika inslag, Bonnie Tyler-covern ”Gråt allians av vårt hat”.

Här kan du se Göteborgs Förenade Musikalaktivister, Transmilitanta Brigaden, Pantermilitanterna och Göteborgs Queerinstitut sjunga och dansa mot Alliansregeringen, marschera med röda fanor och (fattas bara annat) bolla våldsromantiskt med den obligatoriska gatstenen. För som det står på Queerinstitutets hemsida:

Vi förespråkar ett sexualpolitiskt konfliktperspektiv; det ska vara alldeles omöjligt att försnälla och ofarliggöra vår kamp. Vi tycker att det ofta blir så annars, att kamp reduceras till liberal tolerans och vi vill inte anpassning, snällhet och social fred, vi vill brinnande revolution!

Reaktionerna i bloggosfären går från häpen misstro till jubel. ”Ha ha ha vilken jävla fest! Åt helvete med borgligheten och hela jävla skiten … pepp!!!” skriver signaturen SMS. Feministiskt Initiativs intersektionella medlemsgrupp är så upprymd att den utnämner låten till ”Årets vallåt”.

Kulturtidskriften FLM är mer återhållsam. ”Precis som i En sedelärande instruktionsmusikal i revolutionärt uppträdande saknar dock finalens masscen en estetisk idé som skulle kunna föra videon ett steg närmare de queera musikalmästarna Fred Astaire och Gene Kelly”, noterar recensenten kritiskt.

Bland socialdemokratiska bloggare är reaktionerna milt sagt blandade. Erik Laakso kommenterar saken så här på Thomas Hartmans blogg: ”Att stå och bolla med en gatsten inför ett demokratisk val säger så mycket om vad som rör sig i demokratins utkanter. I extremvänsterns avskrädeshögar florerar hatet […].”

En annan läsare av samma blogg skriver:

Jag såg det där och var övertygad om att det var ytterligare en produkt från ungmoderaternas ’kastaskitpåsocialdemokraterna’-verkstad. Men så upplyste någon mig om att det var på allvar och tänkt som ett stöd för de rödgröna. Jösses Amanda, med sådana vänner, behöver vi några fiender?

Det är lätt att förstå honom med rader som:

Nej nu röstar vi på rött
och kanske rödgrönt eller rosa
Inte på nå’t borgar-as
till och med sossepacket är bättre

Eller varför inte:

vi sprider våra kamper och möts i enat hat
vi tar ingen gisslan när vi störtar er stat
vi kommer segra till slut

Något säger mig att Ibrahim Baylans leende kommer att vara lätt tillkämpat när han tackar för denna extra draghjälp i valspurten.

Andra som skriver om låten: Helsingborgs Dagblad, Dagens Konflikt, Mikke Schirén (V)Vänsterpartiet Sundsvall/TimråLiten tanta, Lasse Franck, Magnus Brahn.

6 kommentarer

Filed under Svensk politik

6 responses to “Valrörelsens mest osannolika kamplåt

  1. fiiii

    Finns det någon annan vallåt som är så fyndig, välproducerad, snygg och framförallt medryckande för de som håller med i åsikterna. Det är en låt som sjunger om politik på ett sätt som får sympatisörerna att njuta, till skilnad från de andra vallåtarna som är pinsamma även för de egna sympatisörerna.
    Därför är det väl självklart att det är årets vallåt? Precis som du skriver är de andra vallåtarna dåliga för alla, denna låt är iaf bra för de som är queera anarkister.
    Om du tror att Feministiskt initaitiv är ett anarkistiskt parti så får det stå för dig. Löjligt att du försöker skuldbelägga oss för att en blogg som drivs av några i Fi länkar till denna låt.
    /Jonas Göthner

    • Det där sista förstod jag inte riktigt. På vilket sätt skuldbelägger jag? Jag bara konstaterar att Feministiskt initiativs intersektionella medlemsgrupp, som du själv är en av kontaktpersonerna för, lyfter fram låten som ”Årets vallåt”.
      Jag påstår varken här eller någon annanstans att Fi är ett anarkistiskt parti, men eftersom du skriver uppskattande att låten ”sjunger om politik på ett sätt som får sympatisörerna att njuta” vore det ändå intressant att få din kommentar till våldsromantiken och hathyllandet.

      • fiiii

        Dina adjektiv är tröttsamma. Jag är ”upprymda” över filmen och jag skriver ”uppskattande” om låten. Wtf? Låt mig prata själv.
        Tror du inte att massor med queera anarkister njuter av denna film? Det är ett konstaterande som inte handlar om vad jag ”uppskattar”.

        Du försöker få Fi och Ibrahim Baylan att samankoplas med låten eftersom vi la upp filmen på bloggen och för att Baylan liksom dessa anarkister står till vänster om folkpartiet. Det är en del av en strategi från liberaler o borgare som syftar till att göra allt som är lite vänster till skandal och tabu. Det vanligaste är att vänsterpartiet förevigt är sovjet-kommunister á la Stalin och här är ett uppriktigt hat mot en orätvis politik i er värd ”hathyllande”.
        Och nu vill du sätta mig i en position där jag ska förklara mig för dig vad jag tycker om denna film. Jag är inte intreserad av att sätta mig i en försvarsposition där du utövar en ”guilt by association”. Ogillar du nakna människor som jonglerar med en gatusten i en lerpöl i skogen så får du väl maila dom och fråga vad det handlar om.
        Jag själv nynnar jag bara vidare ”Barnomsorg, skyddsnät, folkbildning, A-kassa, solidaritet för fan”

      • Men vad du tar i, Jonas. Jag är inte intresserad av din åsikt om huruvida queera anarkister njuter av filmen, jag är bara nyfiken på att höra din egen åsikt om det politiska budskapet i den film som du själv lyft fram på Feministiskt initiativs intersektionella medlemsgrupps blogg. (Jag visste faktiskt inte att det var du själv som lagt upp bloggposten jag citerade, men det förefaller framgå av din senaste kommentar.) Eftersom du valde att kalla låten för ”Årets vallåt” utan vidare kommentarer var jag – och är fortfarande – uppriktigt intresserad av att höra vad du tycker om filmens politiska innehåll. Det är inget att bli stött över. Du är toppkandidat för ett politiskt parti som siktar på riksdagen och får nog lov att tolerera frågor om det du bloggar om. Alltså, en gång till och även nu utan insinuationer: vad tyckte du om våldsromantiken och hathyllandet i filmen? Jag blev illa berörd. Vad tyckte du själv?

        ”Uppskattande” är för övrigt ett adverb.

  2. fiiii

    Jag provoceras av att du svartmålar hbt-aktivister som inte följer en liberal hbt-linje. Jag tycker toleransen för vad vänsterns hbt-aktivister får göra är extremt låg, medan högern kan göra mer eller mindre vad som hälst. Om jag förstått saken rätt var väl du med och skapade en ”våldspolicy” som stängde ute vänstern som inte tog avstånd från våld på pride. Men ni lät migrationsverket vara med trots att de i allra högsta grad använder våld, inte minst mot hbt-flyktingar. Dinna attacker på Uppsala Pride är ett annat exempel där ni liberaler attackerar en Pride-festival för att ni ville att vi ska arrangera den åt er efter er politiska ideologi.
    Det är allt detta som tillsammans som gör att det framstår som att ”jag tar i”.
    Men det nu är jag som ska granskas så varsågod:
    Jag gillar texten om alliansens politik, besvikelsen över sossarna, kampstämningen i första kläd-bytet och den väldigt snygga estetiken (te-tanterna!). Att känna hat för en orättvis politik ser jag inte heller som ett problem, det är väl naturligt att avsky något som man uppfattar slår ner på människor. Gör inte du det? Är allt detta konstigt enligt dig? Gör även detta dig illa berörd? Jag gillar inte meningen ”Tar ingen gisslan..”. Men jag har inga problem i att de har en ideologi där de inte tror på den riksdag som du sitter i. Jag förstår om du ogillar vissa meningar, men hoppas att det inte är ett hat mot andra politiska åsikter som gör dig så dömande 😉
    Tack för svenskaundervisningen, den behöver jag

  3. Fullständigt osannolikt, det konstigaste jag hört/sett i den här vägen tror jag.

Kommentera

