Förbifarten: Tänkte inte på det …


Vänsterblockets partiledare håller presskonferens och lovar att skjuta upp Förbifart Stockholm i två år och sedan lägga fram frågan i en regional folkomröstning.

Men nu råkar det bara vara en liten detalj: riksdagen kan inte besluta om regionala folkomröstningar. Regeringsformen (8 kap. 4 §) är tydlig om att riksdagens makt att ordna rådgivande folkomröstningar handlar om ”folkomröstning i hela riket”.

Med andra ord. Hur mycket Mona, Lars, Peter och Maria lovar så kan de inte i riksdagen driva fram en regional folkomröstning.

Bara en liten småsak som de kanske tappade bort när de försökte hitta en lösning på sin interna splittring.

Nyhetsrapportering: Ekot, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Radio Stockholm, ABC, Politikerbloggen.
Bloggar: Maria WallhagerHans Åberg, Per Altenberg, Gulan Avci, Andreas Froby, Anna Starbrink och många fler.

Uppdatering 21/4: ”En absurditet i strid med grundlagen”, kallar statsvetarprofessorn Folke Johansson vid Göteborgs universitet, expert på folkomröstningar. Just nu förstanyhet på Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Uppdatering 22/4: Det blir bättre och bättre. Allmän enighet råder om att riksdagen inte med gällande lagstiftning kan besluta om en regional folkomröstning, men vänsteroppositionen lovar att ändra lagen så att lokala folkomröstningar kan införas från riksdagens plenisal.

Och visst är det möjligt – konkret antar jag att man i så fall kommer att ändra kommunallagen och avskaffa kommunernas och landstingens ensamrätt att besluta om lokal folkomröstning. Men frågan är om det är så snillrikt. Poängen med lokala folkomröstningar är ju att de ska fördjupa den lokala demokratin. Varför ska riksdagen ha rätt att tvinga fram en folkomröstning om ifall Örkelljunga ska bygga ny simhall eller ej?

Annonser

8 kommentarer

Filed under Stockholmsregionen, Svensk politik

8 responses to “Förbifarten: Tänkte inte på det …

  1. Det påstådda syftet med tunneln under Stockholm är att minska trafiken i centrum. Bygget ska finansieras genom främst trängselskatterna. Dessa ska öka kontinuerligt eftersom biltrafiken beräknas öka för varje år. Ökar biltrafiken inte (dvs syftet med tunneln uppfylls) så räcker inte pengarna för att betala bygget (dvs den går inte att finansiera). Tala om att använda någon form av ”den nya matematiken” för att motivera Sveriges dyraste motorvägsbygge någonsin..

    • Fast så sade man ju också om Öresundsbron, och i dag har den redan slagit i kapacitetstaket. Allmänt sett är det ganska svårt att hitta infrastrukturprojekt som inte långsiktigt burit sina egna kostnader, åtminstone så länge vi håller oss till satsningar i befolkningstäta regioner.

      Med tanke på att befolkningen i Storstockholm väntas växa med ett helt Göteborg under de närmaste decennierna lär trafiken totalt sett inte minska i första taget. Däremot är det avgörande att vägtrafiken styrs över från fossilbränslen till miljövänlig teknik (om det sedan handlar om elhybrider, vätgas eller något annat tänker jag inte sia om här). Men det är en annan fråga.

  2. Pingback: Per Altenberg – ett liberalare Sverige » Blog Archive » Lös Stockholms trafikinfarkt

  3. Pingback: Förbifart Stockholm – testballong från Jämtin som sköts ner « Hans Åberg

  4. Pingback: Första (s)vikna vallöftet: Förbifarten « Wallhager om verkligheten, vården & politiken Maria Wallhagers blogg

  5. Pingback: Vad är det misslyckad egentligen? « Andreas Froby – kandidat till kommunfullmäktige i Botkyrka

  6. Pingback: Förbifart eller kollektivtrafik. Eller både och… « Anna Starbrink

  7. Pingback: ”Alla folkomröstningar som ägt rum har ställt unika krav på hur de utformas. Även en folkomröstning om infrastrukturen i Stockholm län skulle kräva en särskild reglering som anger villkoren för en sådan omröstning.” « essbeck

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s