Jag blir Folkpartiets namn i namnlagsutredningen


Att den svenska lagen, till exempel på grund av gamla könsnormer, alldeles i onödan hindrar människor från att välja namn har jag skrivit om förut (till exempel här). Nu är det äntligen dags för en parlamentarisk utredning att se över hela lagstiftningen, och jag själv har glädjande nog fått det stora förtroendet att vara Folkpartiet liberalernas representant i utredningen. Det ska bli ett nöje att rensa i paragraferna och ta bort gammal bråte som hindrar bland annat transpersoner, men också många andra, i sin vardag.

Den 20 maj har kommittén sitt första sammanträde. Jag lär återkomma med rapporter efterhand – och är förstås också tacksam för alla synpunkter på vad jag bör ta upp i arbetet.

2 kommentarer

Filed under Svensk politik

2 responses to “Jag blir Folkpartiets namn i namnlagsutredningen

  1. Som transsexuell så önskar jag dig all lycka att få bort gammalt skit som särbehandlar transpersoner, och hoppas verkligen att du lyckas få gehör för de synpunkterna.

Kommentera

