En stor ära – Bertil Ohlin-medaljen i guld


Det är söndag kväll, men jag är faktiskt fortfarande en smula omtumlad över all värme som jag fått motta under gårdagen.

Till att börja med fick jag många fina ord när jag avtackades efter nio år som ordförande vid HBT-liberalers årsmöte. Tack till alla som var där, och till nya ordföranden Catrine Norrgård ett stort grattis och lycka till!

Men samma dag – eller rättare sagt senare på kvällen – fick jag också den oerhörda äran att få ta emot Liberala Ungdomsförbundets finaste utmärkelse, Bertil Ohlin-medaljen i guld, för mina insatser för liberal HBT-politik och HBT-personers lika rättigheter. Bland tidigare pristagare finns Per Ahlmark, Ingrid Segerstedt Wiberg och Anne Wibble, så jag är minst sagt ödmjuk över det sällskap jag nu tillhör.

Själva ceremonin skedde vid LUF:s årliga Universitet Liberal (som i år gick av stapeln i Nynäshamn) där ett drygt hundratal unga liberaler från hela landet samlats, och där jag alltså fick emotta medaljen av förbundsordföranden Adam Cwejman i samband med middagen på lördagskvällen.

Jag känner mig oerhört hedrad över att få Bertil Ohlin-medaljen i guld, men framför allt ser jag det som bästa tänkbara uppmuntran i mitt fortsatta arbete för likabehandling och mänskliga rättigheter. Diskrimineringen, förtrycket och orättvisorna finns kvar – och inget förändras av sig självt.

Ett stort och varmt tack!

Lämna en kommentar

Filed under Svensk politik

Kommentera

