Politiska kultböcker, 6:e plats: Kristina Ahlmark-Michaneks ”Jungfrutro och dubbelmoral”


HON: Tror du på samlag för vänskaps skull?

HAN: Mja … Jag kan nog tänka mig med ovänner också.

Den här dialogen (hämtad från en Knäppupp-revy 1963) hade varit omöjlig några år tidigare, helt enkelt för att uttrycket ”samlag för vänskaps skull” då var helt okänt. Men 1962 utkom journalisten Kristina Ahlmark-Michanek med debattboken ”Jungfrutro och dubbelmoral”, och efter det blev svensk sexualdebatt sig aldrig riktigt lik.

I dag tror många att den svenska sexualdebatten blev radikal och ifrågasättande i och med 68-vänstern, men sanningen är en helt annan. Den stora vändningen kom redan i början av 1960-talet, och det var inte socialister och kommunister som gick i bräschen utan debattörer som oftast hade sin hemvist i det liberala lägret.

Var Kristina Ahlmark-Michanek stod på den politiska skalan vet jag inte riktigt, men i debatten hade hon sällskap av unga liberaler som Hans Nestius, Eva Moberg, Gabriel Romanus och många därtill. Det är här, och inte hos nyvänsterns marxistiska dogmatiker, som vi hittar de personer som gick i spetsen för fri abort, avskaffat porrförbud, fördomsfri sex- och samlevnadsundervisning och mycket annat som senare blev verklighet.

Ahlmark-Michaneks särskilda fiende i detta sammanhang var skolans sexualundervisning. Redan 1955 hade Sverige blivit först i världen med obligatorisk sex- och samlevnadsundervisning, men det betydde inte att undervisningen var särskilt radikal till sitt innehåll.

Tvärtom talade Skolöverstyrelsens lärarhandledning om att sexualundervisningen skulle rekommendera sexuell avhållsamhet ”under uppväxtåren”, och att ungdomen måste få lära sig att ”sexualiteten når sin fullvärdiga utformning endast i förbund med kärlek”. Ett sexualliv ”utan känslomässig anknytning till motparten” kan aldrig, enligt Skolöverstyrelsen, ge verklig tillfredsställelse.

I denna hållning fick SÖ uppbackning från tongivande sexualrådgivare som Lis Asklund och Torsten Wickbom, som i böcker gett uttryck för att pojkar i tonåren har en ”pockande och stark” sexualdrift medan ”flickorna måste lära sig att hålla på sig”.

Struntprat och floskler, menade Kristina Ahlmark-Michanek. Sanningen är att det finns massor av ungdomar som har sex under uppväxtåren, och det finns inte heller någon som helst anledning att formulera någon allmän princip om att det är fel att ha sex med någon man inte är kär i. En sådan hållning leder bara till dubbelmoral och drabbar dessutom kvinnor, eftersom unga kvinnor som tar för sig sexuellt straffas extra hårt (därav titeln ”Jungfrutro och dubbelmoral”).

Uttrycket ”samlag för vänskaps skull” blev det allmänna slagordet för denna hållning, men lustigt nog finns det inte med i boken. Däremot finns det en passage där Kristina Ahlmark-Michanek vill beskriva ”den nya, rena … sexualmoralen” genom att återge handlingen i Henri-Georges Clouzots film ”Sanningen” med Brigitte Bardot i en av huvudrollerna:

Bardots Dominique är i en scen husvill och ledsen och en av pojkarna i gänget, Michel, ser sig nödsakad att erbjuda den stackars vinddrivna flickan husrum. ”Vi är ju i alla fall kompisar”. De kommer hem till Michels anspråkslösa lya, han är trött och hans säng är smal. Michel läser tidningen medan Dominique ålar ned bredvid väggen intill honom. Han gäspar så småningom, släcker förstrött lampan och upptäcker efter en stund, helt slumpartat föreställer man sig, ”så mjuk du är” och tillägger efter ytterligare en stund: ”Ska vi … för vänskaps skull?”

Mycket har förstås hänt i sexualdebatten sedan 1962, men samtidigt finns det annat som är sig obehagligt likt. I dag är den dominerande åsikten inte längre att flickor måste ”lära sig att hålla på sig” fram till äktenskapet, utan det anses av de flesta i sin ordning att unga har sex. Men med jämna mellanrum utbryter i stället skräck över att de har fel slags sex (analsex, gruppsex eller vad det nu kan vara). Och den kvinnliga sexualiteten bedöms fortfarande efter helt andra måttstockar än den manliga.

”Jungfrutro och dubbelmoral” förtjänar att kallas klassiker, som en av de skrifter som satte i gång 1960-talets stora sexualdebatt. Även om det förstås finns vissa retoriska överdrifter präglas resonemangen av en frejdighet och klarhet som känns uppfriskande lika mycket nu som i gångna tider. Läs den!

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Bokanmälningar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s